Jó 2 évvel ezelőtt egy barátom elkezdett eFoilt építeni, és sok hónapra rá, amikor megkérdezte, hogy szeretném-e kipróbálni, akkor nem volt kérdés és igent mondtam. Már jó pár éve beleszerettem az elektromos kerékpározásba és mivel a legelején is egy elég erős kerékpárral kezdtem (1000 watt középmotor) ezért aztán a későbbi kerékpárjaim is főleg házi építésűek voltak, jellemzően 1000-5000 watt között. Innen azért volt szerencsém egy keveset megérteni az elektromos rendszerekből.
2019 volt, amikor először próbáltam az eFoilt a Velencei tavon. Nem volt egyszerű történet, mert az akkumulátor a deszka tetején volt, nagyjából pont ott ahol állni kellett volna. A felállás nem volt egyszerű művelet, mivel az akksi miatt az első lábbal nagyon előre, a hátsóval pedig nagyon hátra kellett lépni.
A deszkán felállni és siklani is óriási élmény volt, hát még amikor ki tudtam vele állni a szárnyra! Egészen elképesztő volt, a tükörsima víz felett repülni.
12 éves koromban kezdtem szörfözni, 1994 óta repülök Siklóernyővel és 2001 óta kiteszörfözöm, és nem lehet azt mondani, hogy kevés időt töltök ezekkel a sportokkal de még ezekhez képest is, az eFoilozás adott egy nagyon kellemes pluszt. A hullámlovaglás az a sport, amit a legkevésbé volt szerencsém kipróbálni és a deszkán minden nélkül való siklás az az élmény, amit az eFoil leginkább visszaad. Ehhez jön hozzá a foilozás elképesztő élménye, amikor a víz felett repül az ember és ez az, ami leírhatatlan és átadhatatlan. Azért teszek egy próbát. Gyerekkoromban sokszor álmodtam, hogy lebegek vagy repülök az út felett csak 1-2 méterrel. Ezt az érzést eddig a siklóernyőzés közelítette meg a legjobban, de itt az eFoilon éreztem igazán ezt újra, ahogy a víz felett repültem, úgy fél méterrel, hogy egyszerre lebegek és repülök. A különbség az csak az, hogy ez már nem álom hanem a valóság a volt.
Jó pár ilyen alkalom volt még ezután, hol a Velencei-tavon, hol pedig a Tatai tavon, ahol hosszabb-rövidebb időre ki tudtam próbálni az eFoilt. Egyre inkább, csak erősödött bennem az érzés, hogy szert kellene tegyek egy ilyenre. Időközben sokat beszélgettünk a barátommal az eFoil építés kalandjairól és nehézségeiről. Elsőre egészen könnyűnek tűnik, hogy van egy deszka és arra egy akkumulátort kell feldobni, egy motort egy propellert és aztán csak húzni kell a gázkart.
Ő az egészet egy 2000 eurós carbon deszkával és egy 1200 eurós foilal kezdte. Az eFoil építésben az az elképesztő kihívás, hogy mindent tökéletesen vízhatlanná kell tenni, miközben a vezérlésnek, meg kell oldani egy hűtést, amit a legegyszerűbben egy vízhűtéssel lehet megoldani. Rengeteg mérnöki kihívás van egyébként is a területen, a megfelelő méretű és teljesítményű motor és vezérlő kiválasztása. Ehhez tartozó akkumulátor feszültség és egyéb teljesítmény paramétereinek a kiválasztása és tesztelése. A propeller mérete és formája is nagyon meghatározó és ennek nyilván illeszkednie kell a motor méretéhez és forgási sebességéhez. Akkor ott van az, hogy a hol van a deszkának a siklási súlypontja és hol van az adott foil szárnynak a súlypontja és, hogy a foil szárnynak a súlypontja mennyire vándorol a különböző sebességeknél. A deszka és a foil szárny által bezárt szög sem mindegy, hiszen ha ez nem megfelelő, akkor valahol nagyon nagy lesz az ellenállás és valami nagyon furcsát kell csinálni, ahhoz, hogy a deszka felálljon szárnyra, pl. hirtelen 2 másodpercre hátrább terhelni vagy 20 centivel, majd vissza ugyanoda vagy az is lehet, hogy akár előrébb kb.: 10 centivel, mivel a foilon a növekvő sebesség miatt teljesen máshová került a súlypont.
Nem tudom, elmondani, hogy mennyire csodálom ezt az embert és ezt a kiváló mérnököt, aki normál munkája mellett egy személyben képes tervezni és gyártani. Legyen az egy deszka vagy egy propeller szoftveres tervezése, elektromos rendszer tervezése és legyártása, amely több különböző mérnöki területek együttes alkalmazását igényli. Volt szerencsém belelátni, hogy mi mennyibe kerül, és tőle is tudom, hogy sajnos egy jó carbon deszkát nem igen lehet kihozni 2000 euró alatt. Foilt talán lehet kapni 600 euróért, ami kicsit lejjebb tudja vinni az árakat, de egy jó akkumulátor még házi gyártásban is eléri a 2000 eurót és akkor nem beszéltünk a motorról, a vezérlésről, a nagy teljesítményű akkumulátor töltőről és arról a több száz de akár több ezer munkaóráról, amíg az egész összeáll egy eFoilban.
Több ismerősről is tudok, akik elkezdtek saját maguknak eFoilt építeni és próbálok nekik megadni minden segítséget, ami tőlem telik. Egyáltalán nem gondolom, hogy reménytelen ez a próbálkozás, mert egyre több információ és egyre jobb résztermékek lesznek megvásárolhatóak a neten. Az, amivel tavaly ősszel mentem, az már egy egészen jó verzió volt, 5-6Kw-os motorral egy könnyű carbon deszkában (kompletten max. 31-32 kg), alatta egy jó Surf foilal, ami szerintem sok tekintetben jobb volt annál, mint amit akkor mondjuk 7000 eurós kategóriában meg lehetett venni a piacon.
Szóval ez az én történetem.