A „legjobb kite” mítosza… avagy a különböző típusú tube kite-ok tulajdonságai 1. rész

1. rész, Freeride, Surf és Race kiteok

Most kizárólag a mai modern kiteokról és azon belül is csak a tube kiteokról szeretnék írni. A légcellás kiteok témája bőven megér több külön cikket is.

Előszó:

Magyarországon eléggé elterjedt a „legjobb kite” legendája, amit azért a legtöbben sejtenek vagy tudnak, hogy „legjobb kite” nem létezik abban a formában, hogy valóban mindenben a legjobb, mert egészen egyszerűen különböző típusú kiteokon nyerik a pálya versenyket, a freestyle versenyeket és hullámlovagláshoz vagy akár az általános freeride-ra is más típusú kiteokat célszerű használni. Ami létezik, az a valaki számára „legjobb kite”. A cikkemnek az a fő célja, hogy segítsek abban, hogy mindenki megtalálja azt kite-ot, ami neki leginkább megfelel.

Nagyon sok gyártó rájött arra, hogy olyan ernyőt kell készíteni, ami két vagy akár több stílusnak is megfelel. Ezekről majd ennek a cikknek a folytatásában lesz inkább szó, nézzük most a főbb alap kite típusokat.

Freeride kiteok:

A fő tervezési szempontok itt, a nagy széltartomány, stabilitás, könnyű vízről indíthatóság, és gyakran ezek a kiteok egyben a „mindenes” kiteok is, amik egy kicsit mindenre alkalmasak. Azt mondhatnánk, hogy a kezdő és középhaladó kiteosoknak messze az általános freeride kiteok a legjobb választás.

A bonyolúltság kedvéért ezek a kiteok sem teljesen egységesek, mert bár általános felhasználásra tervezték őket de attól függően, hogy menniyre a tanulók és mennyire a haladó kiteosok igényeinek tervezték őket ettől függően eltérőek a kiteok. Így megkülönböztethetünk alap freeride kiteokat és performance(teljesítmény) freeride kiteokat. A performance freeride kiteokat leginkább az jellemzi, hogy karcsúbbak (nagyobb az oldalviszonyuk) és emiatt magasabbra ugranak és élesebben lehet velük a szél felé menni, míg az alap freeride kiteoknál inkább a tanulók számára előnyős tulajdonságok vannak előtérbe helyezve, ami a stabilitás és könnyű kezelhetőség.

A performance freeride kiteokról azt lehetne mondani, hogy ezek teljesítményben közelebb vannak a race kiteokhoz de még mindig jó fordulási és kezelhetőségi tulajdonságokkal.

Az alap freeride kiteok pedig igazából a tökéletes tanuló kiteok.

3 kategórába sorolnám őket a precizítás kedvéért:

Alap/tanuló freeride kiteok: RRD Vision, F-one Trust, Ozone Catalyst 2018, Cabrinha Radar, Naish Ride,

F-One Trust

Általános freeride kiteok: Cabrinha Switchblade, Liquid Force Envy, North Evo, Slingshot Rally, RRD Obsession,

Teljesítmény/perfomance freeride kiteok: North Rebel, F-one Furtive, RRD Passion, Flysurfer Boost, Ozone Edge, Slingshot Turbine, Core XR

Flysurfer Boost 3, Jól látszik a nagyobb oldalviszony

Surf kiteok azaz hullám szörfözéshez használt kiteok:

Tervezési szempontok: gyors fordulás, ami leginkább olyan fordulás, hogy a kite a fordulóban minél kevesebb erővel húzzon. Nem minden márkánál van így, de általában ezek e kiteok némileg mélyebben repülnek a szélablakban, ami a stabiltásukhoz és gyors forduláshoz szükséges (a kiteok a szélablak szélén sokkal kevésbé szeretnek fordulni, mint amikor kicsit mélyebben vannak még a szélablakban). A mélyebb profil miatt kevésbé tudnak kirepülni a szélablak szélére (ahonnan könnyen leeshetnének). A surf kiteoknak egy nagyon fontos tulajdonsága a drift (sodródás) képességük. Ez azt jelenti, hogy amikor a kiteos hullámlovagol és éppen az ernyő alá siklik be, akkor az ernyőnek kitolt bárral is stabilnak kell maradni és a helyett, hogy leesne képesnek kell lennie lefelé sodródni. Ezt azáltal érik el, hogy a kite felengedett bárnál elkezd belobogni és ez a lobogás lerontja a kite előre repülési képességét és elkezd lefelé azaz hátrafelé sodródni/tolatni a széllel. Ezt hívják angolul drift-nek. Persze az is előfordul, hogy ezek a kiteok élesebb fordulókban vagy kiteloopokban is jobban belobognak. Minden kitenak van valamennyi drift képessége, de a surf kiteoknak messze a legtöbb van. Egy másik szempont még az, hogy a teljes depowert meg lehessen valósítani elég rövid bár úton. Ettől lehet némelyik surf kite-nak esetleg on-off bár érzése, hogy a kite behúzott bárnál nagyon húz viszont a bárt kicsit jobban felengedve már nem vagy alig húz.

Előnyeik:

Ezek leggyorsabban forduló kite-ok, amik a leghamarabb reagálnak

Legjobb drift képesség

Tulajdonság: Loopban fordulóban aránylag keveset húznak és ez részben a belobogás miatt is van, ami jellemző lehet ezekre a kiteokra.

Hátrányaik:

Általában nem ugranak nagyon magasra és nem mennek annyira jól szélnek.

Specifikus surf kiteok: Ozone Reo, Cabrinha Drifter, RRD Reo, Core Section, Slingshot Wave SST, stb

Core Section

Race kiteok (pályaversenyzésre használt tube kiteok):

Azért ez a következő, mert bizonyos szempontból ezek állnak ellentétben a surf kiteokkal.

Itt a pályaversenyzésnél elsődleges szempont a kite repülési sebessége (amin nem a fordulási sebességet értjük) illetve az, hogy minél jobban lehessen vele a szél felé menni, ami a kite szempontjából azt jelenti, hogy minél jobban képes a kite kirepülni a szélablak szélére.

Itt a tervezők a leghatékonyabb profilokat teszik a kiteokba. A hatékonyságot a profil választás mellett még az oldalviszony növelésével érik el, mivel minél karcsúbb egy szárny annál hatékonnyabban repül és annál kevesebb felesleges légellenállást generál. Így ezek a legnagyobb oldalviszonnyal rendelkező kiteok.

Az utóbbi 3-4 évben elterjedtek a zártcellás racekiteok és ezek annyival hatékonyabbak, hogy a versenyeken kizárólag ezekkel a kiteokkal mennek és a ma már senki sem gyárt versenyzésre optimalizált tubekiteokat, hanem az ilyen típusú kiteokat, amiket most gyártanak azokat kategórizálhatjuk freeride-race, vagy akár performance freeride kategórirának. Ez azt jelenti, hogy igazából bárki, aki már kicsit is haladóbb kiteos az nyugodtan használhat akár ilyen freerace tube kiteot is amennyiben neki ez a legmegfelelőbb. (Ez szintén igaz a zártcellás freeride kiteokra, hogy szinte bárki használhatja őket, viszont messze nem igaz a zártcellás racekiteokra.)

Előnyeik:

-Magas repülési sebesség/leghatékonyabb profil

-Nagyon könnyen lehet velük szél felé menni

-Nagy széltartományban használhatóak

-Nagyon magasra ugranak nagy hangtimejuk van.

Hátrányaik/jellemzőik:

-Általában nem fordúlnak túl jól azaz a fordulásuk nem lesz olyan, mint egy surf kitenak vagy egy freeride kitenak.

-Pöffös befújásos szélben is ezek azok a kiteok, amik a legkönnyebben leesnek. Ez amiatt van így mivel ezek a kiteok a leghatékonyabb profillal rendelkeznek, és ezek szeretnek kirohanni a szélablak legszélére és képesek lendületből keresztül repülni a szélablak szélén ahol aztán belazulnak a zsinórok és ezáltal leesnek. Ez amiatt is így van mivel ezek azok a kiteok, amik a legkevesebb driftre képesek, azaz alácsúszáskor is ezek a kiteok esnek le a legkönnyebben mivel azért merevítik ki 5 vagy 6 kereszt tube-val a kiteot, hogy ne lobogjon be, mivel az lassítaná a repülési sebességet.

-Mivel ezek a legkarcsúbb kiteok, ezért egy kicsivel nehezebb őket a vízről újraindítani gyenge szélben.

Race kiteok: Ozone Edge, Cabrinha Velocity, Gaastra Jet, North Dyno, Naish Draft

Ozone Edge 2012

Freestyle kiteok:

Itt alapvetően a newshool vagy wakestyle trükkökre fejlesztett kiteokról van szó. Ezeket C kiteoknak is szokták nevezni, mert ezek hasonlítanak valóban formailag a régi C kiteokra, mivel a ezekeben a kiteokban a legnagyobb az íveltség, azaz a C forma. Gyakorlatilag ezeknek a kiteoknak két dolgot kell jól csinálniuk. Jól kell működniük kiakasztva, mivel a freestyle/wakestyle trükköket kiakasztva csinálják és jól kell loopolniuk. Nézzük meg külön-külön, hogy ezek mit jelentenek:

Kiakasztás: Mindegyik kiteot ki lehet akasztani és meg lehet velük csinálni, egy egy trükköt, de a kiakasztás során a kiteok különbözőképpen viselkednek. Ezekben a C kiteokban, a többi kitehoz képest van egy olyan érzés, hogy kb, mindegy hol van a bár, a kite nagyjából ugyanúgy működik és kb ugyanannyit húz. Ez amiatt van, mert a nagyobb C forma miatt ezeken a kiteokon kisebb állásszög változtatás érhető el, illetve így is hangolják ezeket a kiteokat. Általában több beállítási lehetőséget is tesznek ezekre a kiteokra és a freeride beállításban kicsit közelebb álnak egy hagyományos freeride ernyőhöz, míg a freestyle vagy wakestyle beállításban nagyon érezhetővé vállik az amiről beszélek. A fent leírt jellemzők miatt, a kiteokat akár depowerelés nélkül is ki lehet akasztani és a kite nem fog letolatni és nem csak, hogy nem tolat le, hanem aránylag simán végre tudjuk hajtani a trükköt. Összehasonlításúl, mondjuk egy surf orientáltságú kiteon, amin rövid a bár út és nagyon on-off kiteként működik, nem csak, hogy jelentősen depowerelni kell a kiteot, ahhoz, hogy egy kiakasztott ugrást jól végrehajtsunk, hanem fontos eltalálnunk a depowerelés mennyiségét, mivel itt egy olyan kite-al rendelkezünk, ahol a bár út vagy a depowerelés az nagy állásszög változást okoz és ahhoz, hogy be is tudjuk a landolni az elkezdett trükköt, fontos jól eltalálnunk azt, hogy majd kiakasztva a kite mekkora erővel fog minket húzni. Ezt nehezebb megállapítani egy olyan kitenál ahol a rövid bár út tervezési szempont volt és könnyebb egy olyannál, ami viszonylag érzéketlenebb arra, hogy éppen hol van a bár.

A kiakasztással kapcsolatban van még két fontos tulajdonság van, amiben a különböző típusú kiteok eltérnek egymástól. Ez két szép „magyar” szó, a Pop és a slack. A pop-ot elpatintásnak lehetne fordítani, a slack-et meg le vagy belazulásnak.

A Pop itt ebben az esetben nem deszka pop-olási képességeiről szólnak, hanem arról, hogy milyen erőt generál a kite, mikőzben a popolást végzik és itt arról a hirtelen felszabadúló erőről beszélünk, ami kirántja a kiteost a vízből, miközben egy kiakasztott wakestyle trükköt csinál, amit popolásból indít. A slack pedig a kite azon tulajdonsága, hogy az intenzív pop után a kite mennyire lazul le, (amit egyébbként azáltal ér el, hogy a pop után mennyire képes kiszáguldani a szélablak szélére, ahol aztán a kite ereje lecsökken). A kite ezen slack tulajdonsága segít abban, hogy mondjuk egy handlepass-t aránylag könnyebben lehessen végrehajtani. A freestyle kiteok nagyon jól popolnak és a slack-jük a legnagyobb. Ezt talán egy analógián vagy hasonlaton keresztűl a legkönnyebb elképzelni. Ha egy sima normál oldshool függőleges ugrást hajatanánk végre akkor, ezek a kiteok azok amik elég jól felrántanak de nem tesznek le túl szépen, ha nem csinálunk egy hatalmas nyolcast vagy downloopot.

Összehasonlítva, mondjuk egy mélyprofilú vastag főtube-bal rendelkező freeride kite lehet, hogy nem emel túl magasra de viszont aránylag szép lassan tesz le, még akkor is ha alig nyolcasozunk vele és inkább csak a bárt tartjuk behúzva. Ennek a mélyprofilú freeride kitenak a popja nem lenne túl nagy viszont a slackje sem lenne igazán, hanem a trükk során folyamatosan húzna, mint egy mozdony. Ez egy hátrány akkor, amikor handlepass-t kell csinálni, de előny akkor, amikor egy tanuló az első oldschool ugrását csinálja és a kite nem emeli túl magasra, viszont szépen lassan hozza le, akkor is amikor megijedt és nem vitte előre kiteot az ugrásból lefelé jövet.

Loopolás:

Mivel ezekkel a kiteokkal loopokat és megaloopokat ugrálnak ezért nyilván ez az amire alkalmasnak kéne lenniük. Alapvetően minden kite loopol valahogy, de máshogy loopol egy C kite és máshogy egy surf kite. A surf kiteoknál az a cél, hogy gyorsan kis ívben forduljon a kite és lehetőleg ne húzzon sokat a fordulás közben. A freestye kiteoknál meg az, hogy közepes vagy nagy ívben forduljon, nagyot húzzon és a loopban megtartsa a sebességét a kite és ne veszítse azt el.

Ez azért fontos, mert azok a kiteok amik szűken fordulnak és belobognak azok elveszítik a sebességüket a loopban és egyrész nem genereálnak sok erőt a loopolásnál, másrészt a loopból kijövetelkor nincs igazán sebességük arra, hogy még időben visszalőjenek a kiteos feje főlé és ott megcsinálják azt a nyolcast vagy loopot, ami a beérkezést fogja lelassítani. A loop tanulásánál is fontos tudni, azt, hogy a szűk ívű loop az kevesebb erőt generál, mint egy közepes vagy nagy ívű loop, mert a szűk loopban lelassúl a kite. A kite alapvetően akkor is szárnyként működik, amikor loopol és minden szárnyra igaz, az, hogy minél nagyobb a szél vagy menetszél, annál nagyobb felhajtó erő lesz rajta. A másik ok, amiért a nagyobb ívű loop nagyobb erőt fog generálni, az az, hogy a nagyobb ív miatt a kite sokkal jobban le fog jönni az erőzónába. Egy kis ívű loopot meg lehet csinálni az erőzóna vagyis a szélablak szélén, viszont egy nagy ívű loop az jelentősen bele fog érni az erőzónába és ott hatalmas erőt generál.

North Vegas 2018

Előnyök:

Nagyon jó pop és slack

Tulajdonásgok:

Bár út, ami kevesebbet befolyásol a kite állásszögén.

Jól loopolnak és sokat húznak a loopban

Hátrányok:

-kisebb széltartomány

-vízről újra indtás azért általában nehezebb, mint a többi kitenál vagy kicsit más technikát igényel.

-jóval kevesebbet húznak, mint egy hagyományos freride kite, mivel a nagyobb C forma miatt a vetített felület az valójában sokkal kisebb, mint egy jóval nyitottabb kitenál, és a felület egy jelentős részét a szárnyvégeken helyezték el ami, inkább a fordulási tulajdonságot segíti, sem mint a kite valós felhajtó erejét.